Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Dobrý den. Prosila bych poradit. Zadali jsme si požadavek na návrh a zpracování nového loga pro naši organizaci. Chtěli bychom ho začít používat od nového školního roku. Tedy od září. Nevím si rady jaký účet správně zvolit. Hodnota celkem činí 38.000,-
Předem děkuji za odpověď.}
Za mne to naplňuje charakter nehmotného majetku (ocenitelné právo či výsledek duševní činnosti a předpokládaná životnost delší než 1 rok) - je to ale do 60 tis. kč - tedy podle mne účet 018 (a nákladově 558)
Dobrý den, prosím o objasnění pojmů v souvislosti se zněním naší zřizovací listiny. Jsme základní škola, příspěvková organizace, zřízená obcí.
zák. č. 250 par. 27 bod 2e):
Zřizovatel vydá o vzniku příspěvkové organizace zřizovací listinu, která musí obsahovat ...2e) vymezení majetku ve vlastnictví zřizovatele, který se příspěvkové organizaci předává k hospodaření (dále jen "svěřený majetek")
Čili bych potřebovala vědět, který majetek máme od zřizovatele svěřený ... a ten by měl být také ve vlastnictví zřizovatele ...
Kopíruji část naší zřizovací listiny:
Zřizovatel předává příspěvkové organizaci k hospodaření majetek, který je uveden ve Smlouvě o výpůjčce (příloha č. 1 této zřizovací listiny).
Čl. f)
Vymezení práv a povinností k majetku ve vlastnictví zřizovatele předanému příspěvkové
organizaci k hospodaření (dále jen „svěřený majetek“)
1. Zásoby, drobný hmotný dlouhodobý majetek a drobný nehmotný dlouhodobý majetek, potřebný k výkonu činnosti, nabývá příspěvková organizace do svého vlastnictví bez předchozího písemného souhlasu zřizovatele.
2. Dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek do Kč 150.000,-- včetně, potřebný k výkonu činnosti, nabývá příspěvková organizace do svého vlastnictví bez předchozího písemného souhlasu zřizovatele.
3. Dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek v ceně vyšší než Kč 150.000,--, potřebný k výkonu činnosti, nabývá příspěvková organizace do svého vlastnictví s předchozím písemným souhlasem zřizovatele.
Čili v nadpise "svěřený majetek" se hovoří o nabytí do svého vlastnictví ...
Je to v pořádku ?}
To zařazení do této části ZL asi není nejšťastnější, nicméně stále to nemusí znamenat, že by to vedlo k neplatnosti znění. Skoro to vypadá tak, že zřizovatel tímto chce říci, že veškerý majetek nabýváte do svého vlastnictví a jen u dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku nad 150 tis. kč potřebujete předchozí souhlas. No a pokud není nikde jinde nějaký majetek jako svěřený ve ZL vymezen, je možné, že jej nemáte a budete pracovat tedy jen s majetkem ve vlastnictví PO (což za mne je možné).
Dobrý den,
příspěvková organizace účtuje zálohu přijatou od žáků na SU 324 a následně platí zálohovou fakturu na lyžařský výcvik přes SU 324. Neměla by být zálohová faktura přes SU 314? Záloha se platila na konci roku a vyúčtování bude v následujícím období. V inventurách teď není vidět na 314 zaplacená zálohová faktura. Můžete nám napsat postup účtování, který by byl správný?
- Přijetí záloh od dětí
- Zaplacení zálohové faktury
- Konečná faktura s vyúčtováním
- Případně vratka dětem při přeplatku}
Já bych byl trochu rezervovaný s tím slovem "správný".
Když bych účtoval já, tak skutečně budu účtovat na 314 a 324.
Tedy přijetí záloh od dětí MD 241/Dal 324
Zaplacení zálohové faktury MD 314/Dal 241
Konečná faktura s vyúčtováním MD 377/Dal 321
MD 321/Dal 314
a případně doplatek - pokud bude MD 321/Dal 241
Interní vyúčtování ve vztahu k žákům MD 324/Dal 377
a případné vratky žákům MD 324/Dal 241
Nicméně upozorňuji, že pokud oni to odehrají jen na účtu 324, tak to má také nějakou logiku - je to fakticky obdobný postup, jako je u dotací (klidně s vyúčtovním) u zprostředkovatele. Zde se to také všechno odehraje na účtu 375 (podle ČUS 703) a je to trochu podobná záležitost. Takže nemohu apriori odsoudit ten postup, který udělali. Já bych nepostupoval, jako ta příspěková organizace, ale nemohu jim upřít to, že nějaké argumenty i pro jejich postup by se našly.
Dobrý den, jsme ZŠ zřízená USC-OBEC. Za rok 2024 jsme měli kladný HV
ve výši 610 tis. Kč. Rozdělení HV nám zřizovatel schválil takto:
1. příděl do fondu odměn 10 tis. Kč
2. příděl do rezervního fondu 100 tis. Kč
3. úhradu ztráty z roku 2023: 300 tis. Kč
4. odvod zřizovateli 200 tis. Kč
Prosím o radu-kontrolu účtování:
-Rozdělení HV: 610 tis. Kč 431/241
-Příděl do fondu odměn 10 tis. Kč 241/411
-Příděl do RF 100+300+200=600 tis. Kč 241/413
-Odvod zřizovateli 200 tis. Kč přes invest.fond 413/241 + 241/416+416/241 se souhlasem zřizovatele
-Úhrada ztráty z min.let /z r. 2023/ 300 tis. Kč 413/241 + 241/432
Chci se zeptat jestli mám dobře převod do RF : příděl do RF + ztráta z min. let + odvod zřizovateli.
Děkuji za radu.}
Myslím si, že na to jdete trochu krkolomě, ale výsledek je nakonec v pořádku.
- za mne určitě není důvod část na úhradu ztráty účtovat přes rezervní fond - tam by to mělo být napřímo MD 431/Dal 432 (respektive Vy asi používáte zároveň na 241 analytiky pro oddělení prostředků fondů - tedy pokud chcete s využitím analytik na 241 - budiž - potom by to tedy bylo ve Vašem pojetí MD 431/Dal 241 a MD 241/Dal 432)
- ten odvod přes fomd investic - věcně je to správně - jen by o tom měl zřizovatel tedy výslovně rozhodnout - tedy, že se bude posilovat rezervní fond z fondu investic a následně bud erealzován odvod (tedy by spíše měl být MD 401/Dal 349 předpis a dále platba MD 349/Dal 241 a MD 416/Dal 401 - ale výsledek je stejný, jako máte Vy).
Hezký den, prosím o radu. Při kontrole jsem narazila na fakturu s výměnou koberce ve výši 124 tis. Kč. Oprava byla zřizovatelem předem schválena, ale hrazeno mělo být z fondu investic. To se nestalo a oprava byla uhrazena v rámci provozního příspěvku. Nejde v tomhle případě o porušení RK?
Děkuji.}
Pokud bylo něčím výslovně určen jako zdroj financování této opravy fond investic a organizace jej nepoužila - potom musím s Vámi souhlasit - §28 odst. 10 písm. d) Zákona č. 250/2000 Sb.
Dobrý den,
mohu Vás požádat o radu ohledně zaúčtování viz níže popsaného případu:
Provozovatel (Dům dětí a mládeže) nám (Střední odborné škole) zapůjčí pro naše žáky (24 žáků) a pedagoga (1) základnu s potřebným vybavením na 4 dny (3 noci) pro 25 účastníků.
Záloha ve výši 50%. V ceně je zahrnuto ubytování, zapůjčení lůžkovin, voda, elektrická energie, použití kuchyně, sprch. Cena ve smlouvě je předběžná, konečná bude podle počtu účastníků. Při používání telefonu bude připočítán poplatek 100 Kč.
Pedagog vybere finanční prostředky od žáků, kteří si budou hradit ubytování sami, včetně stravy, škola bude hradit pouze pedagoga (ubytování + cestovní náhrady, stravu). Fakturace bude na základě smlouvy.
Děkuji.}
Nemáme nikde závazně stanoveno, zda to, co si hradí žáci (pokud se im přeúčtují pouze skutečné náklady) , se má účtovat výsledkově nebo rozvahově - za mne jsou oně varianty možné - tedy jen prosím, abyste účtovali pokud možno stejně i v jiných obdobných případech.
Dále popíši obě varianty:
- pro obě je společné zaúčtování poskytnutí zálohy - MD 314/Dal 241
VAR 1 - rozvahové účtování:
* prostředky vybrané od žáků - MD 241/Dal 378 (někdo by možná volil 324)
* vrácení pokud nějaký žák se nezúčastnil - MD 378/Dal 241
* došlá faktura
MD 378 - hodnota přeúčtovávaná na žáky
MD 518 - co zůstane jako náklad školy
Dal 321 - fakturovaná částka
MD 321/Dal 314 - započtení zálohy
VAR 2 - účtuji výsledkově - i to, co se přeúčtovává na žáky
* prostředky vybrané od žáků - MD 241/Dal 324
* vrácení pokud nějaký žák se nezúčastnil - MD 324/Dal 241
* došlá faktura
MD 518/Dal 321 - fakturovaná částka
MD 321/Dal 314 - započtení zálohy
* zúčtování záloh do výnosů - MD 324/Dal 602 (609, 649)
Já mám raději rozvahový přístup - pokud je to možné - tedy VAR 1 - ale nechci to vnucovat.
Dobrý den, prosím:
Máme projekt z IROPU na polytechnickou učebnu, kde poskytnutá dotace je
1 900 000 Kč
/1 600 000 EU, 300 000 SR a 100 00 vl. zdroje/, zřizovatel nám poskytl návratnou fin. výpomoc
1 900 000 Kč v lednu 2025.
Jak zaúčtovat?
V lednu 2025
a/
1 900 000 942xx/99900 předpis
b/
368 805,50 24110/374xx připsání na účet neinvestice
1 531 194,50 24155/403xx investice
1 900 000 99900/942xx
V březnu 2025
a/
Celková faktura je březnu 2025 2 341 555,70 ve složení:
Vybavení polytech . učebny 1 476 103,20 /665 742 investice + 810 361,2 neinvestice/
Stavba, tj. tech. zhodnocení 865 452,50
Faktura /2 341 555,70/
810 361,20 558/321xx DDHM
865 452,50 042/321xx tech. zhodnocení budovy
665 742 042/321xx DHM
V dubnu 2025
a/
2 341 555,70 321xx/ úhrada faktury
1 531 194,50 /24155
665 742 022xx/042xx
865 452,50 021xx/042xx bude převedeno zřizovateli, ten bude odepisovat s budovou, kterou vlastní
810 361,20 /24110
810 361,20 028xx/088xx
810 361,20 374xx/672xx
441 555,70 413xx/648xx
V květnu 2025 a následující roky
Odpisy DHM
551xx/082xx
401xx/416xx
403xx/672xx
tech. zhodnocení budovy převedu zřizovateli spolu s výpomocí
865 452,50 403xx/021xx
1 900 000 24110/26201
26201/24110
zasílám ještě přílohu na dokreslení na info@obecúctuje.cz}
Chtěl jsem Vás požádat, zda byste tu přílohu nezaslala ještě na zdenek@obecuctuje.cz. Kolegyně mi neavizovala, že by něco přišlo (mohl by být problém s tou čárkou nad "u"). Toto je e.-mail rovno na mne.
Teď jen v rychlosti, co vidím:
- předpis podrozvaha - MD 915/Dal 999
- připsání na účet - NFV od zřizovatele - MD 241/Dal 326 (předpokládám, že je to ex post dotace - tedy nejprve jste dostali finance od zřizovatele). Podrozvahu neodúčtovávat - to je potenciální pohledávka z dotace.
- zaúčtování faktury - to je OK - nečerpe se ještě fond investic - investice jsou zatím, pokud správně chápu, plně kryty z fondu investic
- zaúčtuji si dohadnou položku aktivní na dotaci - se zařazením majetku:
MD 388/Dal 403 - investiční část
MD 388/Dal 672 - neinvestiční část
- pokud kryjete ty výdaje navíc z RF - potom OK
- no a potom by mělo být vyúčtování dotace - MD 346/Dal 388
- její inkaso - MD 241/Dal 346 a v investiční části MD 416/Dal 401
- vratka NFV zřizovateli - MD 326/Dal 241 a k tomu v investiční složce čerpání fondu investic MD 416/Dal 401.
Tak takto zatím, jak to vidím - ale uvidíme, co mi ještě pošlete.
Dobrý den, prosím o radu.
Při čerpání z rezervního fondu na konci roku 2024 byla použitá chybná kombinace účtů 413/558 namísto 413/648.
HV sice zkreslen nebyl, ale výše nákladů a výnosů ano.
Jak byste postupoval při opravě?
Děkuji.}
Teď již nijak - nechal bych to být.
Bylo sice zaúčtováno chybně, ale nejsou ovlivněny počáteční stavy účtů (a není ovlivněn ani HV minulých let). Takže samozřejmě říci jim, že je to špatně, že udělali chybu ... - ale oprava do 2025 ne. Ono není ani jak.
Jsme PO ÚSC
Zaměstnanec si nechává dávat stravu do plastové krabičky sebou. Lze mu naúčtovat cenu krabičky k úhradě ?}
Jestliže je stav takový, že zaměstnanec má plně možnost sníst si oběd například v jídelně, nicméně nechce a požaduje , aby mu to blo dáno do krabičky, tak nevidím důvod, proč by si neměl uhradit zvýšené náklady, které tím vznikají. Takže pokud mu takovét stravování umožníte, potom se domnívám, že máte právo mu tyto zvýšené náklady vyúčtovat. Případně si může krabičku asi nosit i vlastní :o).
Dobrý den, prosím o radu, jak mám zaúčtovat příspěvek 200 Kč měsíčně zaměstnancům od zřizovatele na spoření na stáří. V rozpočtu jsme dali návrh na částku podle přihlášených zaměstnanců a částka byla v rozpočtu schválena. Nyní již víme, že celou částku nevyčerpáme, protože někteří zaměstnanci si to rozmysleli a o příspěvek nemají zájem nebo nedodali smlouvu o spoření na penzi. Částka na příspěvek na spoření na stáří od zřizovatele nebyla zaslána zvlášť, je součástí čtvrtletního příspěvku na provoz. Pokud na konci roku částku na stáří nevyčerpáme, musíme ji vrátit. Jsme PO města. Děkuji za odpověď.}
Já bych Vás chtěl požádat, zda byste si otevřeli dokument na webu "Finační vztahy mezi zřizovatelem a příspěvkovými organizacemi" ze dne 3. 10. 2020. Na straně 20 - 22 tohoto dokumentu popisuji právě případ, kdy se kombinuje příspěvek bez vypořádání a příspěvek s vypořádáním a nabízím dvě varianty účtování, které dle mého názoru dávají smysl. Samozřejmě optimální by bylo, pokud v případě, že zvolíte jednu z nabízených variant si tuto variantu odsouhlasíte s Městem, protože Město by mělo jako poskytovatel příspěvku účtovat fakticky zrcadlově (ostatně jak to uvádíme v daných příkladech).
Dobrý den,
rádi bychom Vás požádali o konzultaci ohledně účtování investiční dotace poskytnuté příspěvkové organizaci města na nákup 2 ks soch (bronzových odlitků). Část investiční dotace ve výši cca 290 tis. Kč byla organizaci poskytnuta zřizovatelem, zbývající část investiční dotace ve výši cca 677 tis. Kč poskytlo Ministerstvo kultury ČR v rámci programu „Akviziční fond“.
Poskytnutí investiční dotace od zřizovatele bylo příspěvkové organizaci odsouhlaseno zastupitelstvem města v 03/2023 a dotace od zřizovatele byla následně poskytnuta na účet organizace dne 11.12.2023.
Rozhodnutí o poskytnutí investiční dotace z Ministerstva kultury je ze dne 10.11.2023 a dotace byla zaslána na účet města dne 15.12.2023, které jí následně dne 19.12.2023 poslalo na účet příspěvkové organizace.
Příspěvková organizace nákup soch realizovala ke konci roku 2023, v 10/2023 byly sochy dodavatelem instalovány a následně v 12/2023 organizace obdržela od dodavatele 2 faktury, které byly zaplaceny dne 19. a 21.12.2023.
Náš dotaz se týká toho, zda v případě, že se jedná o umělecká díla (účtovány na účet 032 – umělecká díla a sbírky), účtovat investiční dotaci od MK přes účet 401 nebo přes účet 403… jelikož se jedná o investiční dotaci z jiného zdroje než od zřizovatele, měl by být použit účet 403. Jedná se však o díla, která se neodepisují, takže by se dotace následně nerozpouštěla na účet 672 (403/672) a zůstala „viset“ na účtu 403…?
Děkujeme za odpověď.}
Ano přesně tak - toto by mělo jít na účet 403 a na tomto účtu to zůstane po dobu, co daná díla budou v majetku organizace (případně se nezmění jejich hodnota například vlivem tvorby opravných položek).
Jsme škola, příspěvková organizace zřízená ÚSC. Nejsme plátci DPH. Koncem loňského roku jsme od dodavatele tepla obdrželi dopis, že dojde k možnému zvýšení konečné ceny za r. 2024 z důvodu pozastavení vyplácení provozní podpory pro výrobny tepla z biomasy. Z tohoto důvodu jsme 31.12.2024 zaúčtovali odhad nákladů 502/389 17 969,- Kč. V únoru 2025 jsme obdrželi vyúčtování a náklady jsme zúčtovali 389 17 969,- , 502 50,- Kč/321. Nyní jsme obdrželi další zprávu, že dodavatel nakonec provozní podporu obdržel a částku nám ve výši 17 919,42 Kč vrací. Jak mám tento dobropis účtovat, když se týká loňského roku? Jako nedaňový výnos na účet 649 nebo jako snížení nákladů -502? Předem moc děkuji za odpověď.}
Zaúčtujte to jako snížení nákladů na 502. Je to fakticky jen upřesnění dohadné položky - tedy účtujeme na stejný nákladový účet, kam se dohadná položka zaúčtovala.
Je to analogie s postupem popsaným pro transfery podle ČÚS 703 (také se upřesnění z dohadných položek u transferů účtuje na stejný výsledkový účet, proti kterému byla dohadná položka původně zaúčtována) - v účetnictví platí princip, že obdobné případy máme řešit stejně (jednotnost účetních metod).
Dobrý den, vážený pane inženýre,
obracím se na Vás s prosbou. Jsme základní škola - příspěvková organizace zřízená obcí.
Mám fakturu - dodání školní tabule, kdy částka je přesně 40.000 Kč.
Jedná se ještě o Drobný DHM nebo je to již dlouhodobý majetek?
Ve vyhlášce 410/2009 Sb., se hovoří "... DDHM je v částce 3000 Kč a vyšší a nepřevyšuje částku 40 000 Kč."}
Pokud je to přesně 40 000 Kč, tak je to ještě DDHM (účet 028)
Dobrý den, jsme Základní škola - PO zřízená územně samostatným celkem.
Obdrželi jsme podporu podle ustanovení § 36 zákona č. 45/2016 Sb., o službě vojáků v záloze za jednoho našeho zaměstnance, který se zúčastnil pravidelného vojenského cvičení. (Měl volno z obecného zájmu placeného Vojenským velitelstvím). Tudíž se asi nejedná o klasickou regundaci. Můžete mi prosím poradit kam tuto podporu zaúčtovat?
Děkuji}
Já si myslím, že v tomto případě byste měli účtovat o inkasu "náhrady" - účtoval bych na účet 649.
Dobrý den,
jsme střední škola plátce DPH. V rámci hlavní činnosti jsme získali dotaci Visegradské fondy, kdy polovina dotace je na náklady stáže žáků a pedagogů našich na Slovensku a druhá polovina slovenských žáků a pedagogů u nás.
Nákladem projektu je kromě ubytování, stravy i doprava. Nyní pojedou naši na Slovensko. Jedná se mi o naši fakturaci dopravy slovenské škole, kdy naši žáci jedou našim školním autobusem. Jak je to s DPH u dopravy nebo je tato činnost osvobozená od DPH ?}
Mezinárodní hromadná přeprava osob je v českém úseku osvobozená od DPH a slovenský úsek řeší Slovenský zákon o DPH - nicméně pokud vím, tak u nich se aplikuje osvobození úplně stejně jako v ČR. Takže dle mého názoru by se mělo aplikovat osvobození a mohu jen pogratulovat, že jste si vybrali dobrou zemi na spolupráci. protože pokud byste spolupracovali například s Rakouskem, tak podle mne je problém (na Rakouském úseku).
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková