Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.
Dobrý den, vážený pane inženýre,
obracím se na Vás s prosbou. Jsme základní škola - příspěvková organizace zřízená obcí.
Mám fakturu - dodání školní tabule, kdy částka je přesně 40.000 Kč.
Jedná se ještě o Drobný DHM nebo je to již dlouhodobý majetek?
Ve vyhlášce 410/2009 Sb., se hovoří "... DDHM je v částce 3000 Kč a vyšší a nepřevyšuje částku 40 000 Kč."}
Pokud je to přesně 40 000 Kč, tak je to ještě DDHM (účet 028)
Dobrý den, jsme Základní škola - PO zřízená územně samostatným celkem.
Obdrželi jsme podporu podle ustanovení § 36 zákona č. 45/2016 Sb., o službě vojáků v záloze za jednoho našeho zaměstnance, který se zúčastnil pravidelného vojenského cvičení. (Měl volno z obecného zájmu placeného Vojenským velitelstvím). Tudíž se asi nejedná o klasickou regundaci. Můžete mi prosím poradit kam tuto podporu zaúčtovat?
Děkuji}
Já si myslím, že v tomto případě byste měli účtovat o inkasu "náhrady" - účtoval bych na účet 649.
Dobrý den,
jsme střední škola plátce DPH. V rámci hlavní činnosti jsme získali dotaci Visegradské fondy, kdy polovina dotace je na náklady stáže žáků a pedagogů našich na Slovensku a druhá polovina slovenských žáků a pedagogů u nás.
Nákladem projektu je kromě ubytování, stravy i doprava. Nyní pojedou naši na Slovensko. Jedná se mi o naši fakturaci dopravy slovenské škole, kdy naši žáci jedou našim školním autobusem. Jak je to s DPH u dopravy nebo je tato činnost osvobozená od DPH ?}
Mezinárodní hromadná přeprava osob je v českém úseku osvobozená od DPH a slovenský úsek řeší Slovenský zákon o DPH - nicméně pokud vím, tak u nich se aplikuje osvobození úplně stejně jako v ČR. Takže dle mého názoru by se mělo aplikovat osvobození a mohu jen pogratulovat, že jste si vybrali dobrou zemi na spolupráci. protože pokud byste spolupracovali například s Rakouskem, tak podle mne je problém (na Rakouském úseku).
Dobrý den, v jakém stavu je Nový zákon o účetnictví, od kdy by měl platit?
Co to pro příspěvkovou organizaci bude obnášet (kde najdu info), bude nutné digitalizovat účetnictví (budu si to muset zařídit sama:(-účetní nebo mi k tomu musí dát podklady-požadavky zřizovatel)?}
Nový Zákon o účetnictví je stále v pozici, kdy máme (již dlouhou dobu) verzi po jednání legislativní rady vlády s tím, že jej ale vláda neprojednala a zatím neposlala do poslanecé sněmovny. Což na 99.9% ani neudělá, neboť by se zákon nestihl projednat v poslanecké sněmovně (s ohledem na volby).
Takže toto bude řešeno nejdříve až po volbách a pokud bych měl odhadovat, tak první možný okamžik pro platnost tohoto zákona je až 1. 1. 2028. Úmyslně toto označuji za první reálný termín - s ohledem na dosavadní zkušenosti to může být i termín pozdější (a je pro mne otazníkem, v jaké podobě by byl schválen - přeci jen proces přípravy zákona již probíhá několik let, určité věci začínají logicky zastarávat ...).
Za těchto okolností řešit, co to přinese asi nemá cenu. Co je z pohledu PO nejdůležitější je následující (vycházím z návrhu):
- ukončení režimu zdrojového účtování fondů (což souvisí se změnou Zákona č. 250/2000 Sb. - což se také může odehrát úplně samostatně - odděleně od zákona - pokud nebude dlouhodobě přijímán - návrhy úprav 250/2000 Sb. v tomto smyslu jsou již v nějakém procesu v přípravném legislativním procesu, nicméně je to otázka)
- dále je to ta otázka digitalizace - nicméně u ní je podle současnéh znění předpokládáno odložení účinnosti - ale zase jsem zaznamenal i názor, že s ohledem na prodlevy by se toto mohlo spustit hned s účinností zákona. Samozřejmě z hlediska zákona by toto byla povinnost účetní jednotky - do jaké míry by se zapojil zřizovatel - to je již na Vašem nastavení
- máme tam zatím v návrhu zrušení zjednodušeného rozsahu účetnictví ...
Ale za mne - nyní je hrozně brzo - proces se obrovsky zpomalil a nemá to cenu řešit.
Dobrý den,
jsme krajská PO . U jednoho objektu, který máme v majetku, chceme vybudovat vrtanou studnu, přípojku na vodu a tuto studnu osadit čerpadlem na vodu. Zřizovatel s naším záměrem souhlasí.
Našla jsem, že přípojka na vodu je dlouhodobý hmotný majetek, CZ-CC 222 - „Vedení místní trubní...“, odpisová skupina 4
Vrtaná studna CZ-CC 222251 Vrty čerpací (studny vrtané), odpisová skupina 5
Čerpadlo CZ-CPA 27.11.?? , odpisová skupina 2 ?
Prosím vás, nejsem si tím zcela jistá, zda mám jednotlivé části vrt - přípojka účtovat skutečně zvlášť (pro nás je provede jedna firma vč. osazení čerpadlem...) ? A zda odpisové skupiny souhlasí? Případně zda je vrt součást pozemku a odpisovat se nebude?
Čerpadlo je myslím jasné, to je samostatný dlouhodobý hm.majetek.
Děkuji vám velmi za vaši odpověď.}
Vrt (studna) by z hlediska práva byl sice součástí pozemku, nicméně je to stavba a beze sporu jej máte zachytit na účet 021. Zda to dáte dohromady s přípojkou je z mého pohledu již na Vás. Za mne klidně samostatně jako dvě části - i třeba vzhledem k tomu, že se následně na studnu může následně napojovat i více přípojek ... (samozřejmě nevím, jak v tomto konkrétním případě) - tak mi to přijde lepší na ty dvě části rozdělit.
U toho čerpadla to může být trochu na hraně, do jaké míry by to také nemohla být součást stavby (dokáži si představit i technicky asi obě varianty). Nicméně pokud to dáte jako movitou věc, asi Vám to nebude vyčítáno. U něj by to spíše bylo ba CZ-CPA 28.13.1.
K odpisovým skupinám - teď nevím, zda se ptáte na účetní nebo daňové odpisové skupiny.
Čerpadlo (pokud to dáme jako movitost) - účetně bychom skončili ve IV odpisové skupině a daňově ve 2. odpis skup
Studny - účetně asi VI skupina, daňově skutečně 5. skupina
Přípojka - účetně VI skupina, daňově skutečně 4. skupina
V roce 2024 žáci zaplatili zálohu na jazykové zkoušky. V loňském roce jsme vytvořili dohadnou položku dohadnou položku 388 oproti 672 na náklady za jazykovou zkoušku žáků (hrazena z dotace), letos jsme zjistili, že dva žáci, kteří zkoušku neudělali, si zkoušku budou hradit sami (z přijaté zálohy), ostatním žákům budou zálohy vrácen (hrazeny z dotace). Jak postupovat v letošním roce ve vyúčtování dotace?}
Pokud správně chápu - výsledek hospodaření ovlivěn nebyl - Vy jste přijali od žáků peníze a zaúčtovali MD 241/Dal 324 s tím, že jste na předpokládané výnosy zaúčtovali MD 388/Dal 672 (protože jste očekávali dotaci). Nyní ale víte, že:
a) dotace bude nižší - tedy vyúčtování bude MD 34x/Dal 388 v hodnotě nižší o ty dva žáky a rozdíl na 388 bych jen zaúčtoval MD 672/Dal 388 (jako korekci dohadné položky)
b) naprosti tomu ale použijete zálohy na úhradu výnosů u těch dvou žáků - tedy za mne MD 324/Dal 602 (někdo Dal 649) - no a tímto výnosem kompenzujete tu MD 672. A samozřejmě u zbylých záloh vratka MD 324/Dal 241.
Prosím jak zaúčtovat dobíjecí karty - jízdenky pro žáky, které mají k dispozici vyučující jednotlivých tříd? Jedná se o ceninu nebo mohu účtovat na zálohách? A nosič (samotná plastová karta - 100,-Kč) lze dát do nákladů?}
V tomto případě si mylsím, že jsou obhajitelné obě varianty - jak 263, tak i záloha na 314. Já bych asi v tomto případě klidně použil účet 314, nicméně nemám na to nějaký vyhraněný názor.
Pokud si k tomu kupujete vlastní plastovou kartu, tak pokud ta platba není jen vratnou zálohou, tak potom souhlas se zaúčtováním na 501.
Dobrý den,
jsme PO zřízená ÚSC. Obdrželi jsme od zřizovatele neinvestiční dotaci na pořízení nábytku. Nakoupili jsme z příspěvku materiál (řezivo a spojovací materiál) na výrobu posuvných dveří ke skříni.
Jak budeme zřizovateli vykazovat čerpání dotace při aktivaci dveří?
Materiál pořízení 112/321
Vyskladnění účtovat z příspěvku 501/112
Mzdy na výrobu 521+524+527+525/331 příspěvek na mzdy nebo na nábytek?
odvody 524/336,337 příspěvek na mzdy nebo na nábytek?
FKSP 527/412 příspěvek na mzdy nebo na nábytek?
Zákonné pojištění Kooperativa 525/378 příspěvek na mzdy nebo na nábytek?
Aktivace 558/507 příspěvek na nábytek
V případě, že mzdy budeme čerpat z příspěvku na nábytek nejednalo by se o porušení účelovosti?
Současně by nebyly zahrnuty do limitu mzdových nákladů?
V případě, že mzdy nebudeme čerpat z příspěvku na nábytek máme je do aktivace včetně všech souvisejících nákladů uvádět (521+524+527+525). Domnívám se, že by měly být tyto náklady zahrnuty do pořízení dveří.
Děkuji za Vaši odpověď.}
Ano souhlasím s tím, že tyto náklady patří do ocenění majetku - zde 028, tedy dává logiku e do aktivace MD 558/Dal 507 zahrnout.
Š čím neumím poradit je otázka účelovosti - totiž na to nejsou v předpisech (zákony, vyhlášky ...) pravidla a pokud máte účelové příspěvky, tak musí poskytovatel těchto příspěvků definovat pravidla, co z čeho financovat. Třeba pro mne by bylo logické, že nebudu do čerpání příspěvku na mzdy započítávat aktivované osobní náklady. Ale toto se musíte domluvit - já do toho nemohu zasahovat.
Dobrý den,
v roce 2024 jsem si našla chybu v dani z příjmu a naúčtovala jsem opravu na 341/649 = 39 tisíc, místo toho abych použila účet 408 nebo 341/591.
Nevidím úplně problém v účtování 341/649 místo 341/591 a nevidím v důsledku toho zkreslený hospodářský výsledek. Ovšem auditor má jiný názor a tvrdí, že došlo ke zkreslení hospodářského výsledku.
Jaký je Váš názor? Předem děkuji za odpověď}
Já bych to rozdělil na dvě oblasti:
- pokud ten rozdíl je vyšší než 0,3% aktiva netto k 31. 12. 2023, tak se auditor může domáhat toho, že měl být použit účet 408 (viz pravidla pro použití účtu 408). Nicméně jak vysvětlujeme v dokumentu k obsahovému vymezení nákladů (najdete jej na webu mezi dokumenty k nákladům a výnosům - dokument ze 6. 9. 2022 - str. 23 a následující), je právě u daně použití účtu 408 diskutabilní, neboť daň z příjmů jejedinným výsledkovým účtem, kde je odděleno běžné období (účet 591) a minulá období (účet 595). Tedy zachycení i významné korekce daně z přímů za minulé období prostřednictvím účtu 595 splní účel, aby došlo k oddělení daně z příjmů běžného roku a minulých období.
- jinou otázkou je, zda případné korekce nákladů zúčtovávat na účet 649 - tady je můj názor takový, že bychom se měli spíše pohybovat v korekci nákladů. Totiž v účetnictví platí princip jednotnosti účetních metod. Pokud máme třeba v rámci ČÚS 703 nastaveno, že korekce v dohadných položýkách na transfery (například u výnosu na 672) účtujeme podle svého charakteru MD nebo Dal 672 (tedy korekce původně zachyceného výnosu), měl bych se obdobně chovat k takovýmto transakcím - tedy potom by nebylo adekvátní použití účtu 649, ale když již účtujeme výsledkově (viz poznámka výše), tak Dal nákladového účtu 59x (a zde konkrétně bych použil ale účet 595). Nicméně to, zda použiji 649 nebo 595 skutečně celkový výsledek hospodaření neovlivní.
Dobrý den,
na základě darovací smlouvy naše příspěvková organizace obdržela v 3/2025 věcný dar - nové koupací lůžko v hodnotě 145.081,- Kč. Zařazení jsme zaúčtovali následovně:
MD 022 0010/ DAL 042 0220
MD 042 0220/ DAL 403 0400
Samozřejmě odepisovat začneme od následujícího měsíce.
Máme správně nebo je potřeba ještě nějaké dálší účtování?
Děkujeme za odpověď.}
U těch věcných darů zatím máme nastavení, že je nepovažujeme za transfer - tedy přijtý dar máme zaúčtovat MD 042/Dal 401 (nebude se účtovat nic na účet 403) - viz bod 4. 1. 1. ČÚS 709.
vážený pane Nejezchleb
knihovna bude ve svěřené budově pronajímat jednu místnost cestovní agentuře, která není plátce DPH. Jak máme fakturovat bez DPH nebo s DPH, co obě varianty pro knihovnu znamenají v souvislosti s účtováním provozních nákladů, oprav a případného tech.zhodnocení. A dále budeme vystavovat fakturu za služby a energie a to bude s DPH.}
Pokud dlouhodobě pronajímáte nemovitost či její část neplátci DPH, jedná se o nájem povinně od DPH osvobozený podle §56a - tedy nezdaňujete, uvádíte jej na č. 50 přiznání.
To zároveň znamená, že pokud budete realizovat nějaké výdaje v přímíé souvislosti s tímto nájmem (například opravu těchto prostor apod.....), nemáte nárok na odpočet DPH.
Služby - v podmínkách ČR se toto bere většinou jako samostatné plnění - tedy souhlas s tím, že můžete zvolit variantu, že odvádíte DPH na výstupu a zase si uplatňujete odpočet DPH na vstupu (nicméně tady dost možná vznikne to, že pokud máte celkově fakturu za elektriku či vodu za celý objekt a nějakou malou část přeúčtováváte, že na vstupu stejně jen budete uplatňovat odpočet koeficientem podle §76).
Dobrý den,
jsme příspěvková organizace , která v letošním roce pořídila dřevěný zahradní prvek pro děti na hřiště.
Jedná se o lanovou dráhu v celkové ceně 107.913,-Kč /z toho montáž a doprava 26.455,44,-Kč/
Chtěla by jsem poradit s odpisy této lanové dráhy a zaúčtování .
Předem moc děkuji.}
U těchto prvků jsme vždy tak trochu na hraně, zda se nejedná o stavbu. Nicméně klidně bych si to dovolil zařadit jako věc movitou - klasifikaci v CZ-CPA bych potom dával 32.30.15 (což je pokud se správně dívám právě mezi položkami, které ČUS 708 nevyjmenovává). Já bych to pocitově řadil z hlediska životnosti někam k věcem v rámci IV odpisové skupiny. Při nastavení odpisů stejně máte vyjít z předpokládané životnsti - což u těchto prvků podle mne nebude určitě více než 20 let (to by pro mne bylo maximum).
Tak nevím, jestli jsme odpověděl.
Dobrý den, ráda bych Vás požádala o radu.
Naši učitelé s žáky byli v rámci Erasmu ve Finsku. Paní učitelka měla sebou kartu ke školnímu účtu (v EUR), domluvili jsme se, že co budou platby za žáky (jídlo, jízdenky atd.) bude placeno touto školní kartou. Účtuji 335/241 a po předložení dokladů 518/335. Učitelé si jídlo hradí sami a pak dostanou proplacené stravné v rámci cestovního příkazu. Ale stalo se, že obědy ve finské škole byly zaplaceny školní kartou jak za učitele tak za žáky. Jak mám postupovat při vyúčtování?
1/ částku za obědy za učitele uhradí každý do pokladny 241/335
2/ nebo celá částka za obědy (učitelé i žáci) půjde na 512 nebo 518/335 a pokrátím stravné v CP o poskytnuté jídlo?
Moc děkuji za odpověď.}
Jestli to správně chápu, tak pro učitele na pracovní cestě nebylo v tomto případě domluveno zajištění stravování. Pouze došlo k tomu, že shodou okolností byla strava zaměstnanců proplacena z karty školy. Za těchto okolností se domnívám, že by zaměstnanci měli proplatit hodnotu obědů a mělo by jim být vyplaceno nekrácené stravné (tedy Vaše VAR 1).
Příspěvková organizace (ZŠ) evidovala na SU 022 soubor 145 ks šatních skřínek v pořizovací ceně za cca 249 tis. Kč. Ke konci ledna 2025 byly skřínky plně odepsány a ZC k 31.1.2025 činila 0,00 Kč. Po schválení návrhu na vyřazení majetku likvidační komisí byl majetek vyřazen z evidence. Následně uzavřela příspěvková organizace s jinou příspěvkovou organizací (ZŠ) smlouvu o bezúplatném převodu předmětného majetku s uvedením hodnoty šatních skřínek ve výši nula. Jelikož se jedná o bezúplatný převod mezi VÚJ, dotaz zní, zda je nutné v tomto případě aplikovat postup převzetí ocenění dle § 25 odst. 6 zákona o účetnictví, tzn. ÚJ při ocenění majetku naváže na výši ocenění v účetnictví ÚJ, která o tomto majetku naposledy účtovala (postup u majetku, který ještě není plně odepsán). Je nutné zachovat kategorizaci majetku, kdy bude zavedena majetková karta pro SU 022, uvedena pořizovací cena souboru majetku a současně ve stejné výši částka provedených odpisů? Nebo vzhledem k nulové zůstatkové ceně odepsaného a vyřazeného majetku a uzavřené smlouvě o bezúplatném převodu je možné použít "přecenění" majetku, který nebyl pořízen koupí, ocenit každou skřínku částkou např. 1,- Kč pouze pro účely zavedení na majetkovou kartu a vést v podrozvahové evidenci?}
Já se domnívám, že ten postup nebyl adekvátní - vyřadit to měli jedinně tehdy, pokud se to fyzicky likvidovalo ... Pokud je faktickým důvodem pro vyřazení převod na jinou VUJ, měla by se předat pořizovací hodnota a oprávky (a nanyvatel by si to měl zavést v převzatou původní cenou a oprávkami). Snaha zavést si to jen na podrozvahu nekoresponduje s principem převodu maetku mezi VUJ.
Základní škola zaměstnává školního psychologa, dosud jej platila z dotačních prostředků OP JAK. Tato podpora skončila a hledá se nový způsob financování celého úvazku tohoto zaměstnance, který dle sdělení ředitele základní školy není zařazen mezi pedagogické zaměstnance.
Je možné platit školního psychologa z rezervního fondu (rezervní fond školy vykazuje dostatečnou kapacitu)?
Nebo je nezbytné, aby zřizovatel pokrýval tyto náklady?
Děkuji}
Určitě lze v tomto případě odůvodnit, že zdrojem by byl rezervní fond (v zaměstnání psychologa lze dle mého názoru spatřovat "další rozvoj" -díky novým službám, které to umožní zajistit). Navíc zřizovatel je tou osobou, která bude kontrolovat a posuzovat, zda hospodaření s fondy je OK - tedy třeba i toto čerpání rezervního fondu (tedy pokud je to v jeho zájmu, asi to nebude napadat).
Určitě počítáte s tím, že je to jen přechodné opatření - rezervní fond tímto asi poměrně rychle vyčerpete (navíc ani není moc dobré rezervní fond vyčerpat do "nuly" - aby nezbyla žádná rezerva - pokud byly HV vždy v celé částce přidělovány do rezervního fondu). Takže asi následně za nějakou dobu by došlo na posílení příspěvku zřizovatele. Ale to je Vám určitě jasné.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková