PO účtuje - Účetnictví příspěvkových organizací

Finanční rezerva - vodohospodářský majetek

Přeji dobrý den,

ve sbírce zákonů pod číslem 48/2014 Sb. vyšla novela prováděcí vyhlášky č. 428/2001 Sb. - tedy prováděcí vyhlášky k zákonu o vodovodech a kanalizacích. Tato vyhláška je pro USC  (DSO....) důležitá mimo jiné ve vztahu k otázce tvorby finační rezervy na obnovu vodohospodářského majetku (na problém jsme již dříve upozornili ...). Účinnost novely vyhlášky je 1. 4. 2014.

Zkusme jen v kostce zrekapitulovat situaci (raději ale upozorňuji - jsme v této oblasti laiky a na situaci upozorňujeme pouze ve vztahu k potenciálním dopadům na rozpočty, což považujeme za zásadní):

  • novela zákona o vodovodech a kanalizacích s účinností 1. 1. 2014 v §8 odst. 1 definovala požadavek na tvorbu rezervy finančních prostředků na obnovu vodovodu nebo kanalizace a to u vlastníka (přitom má být dokládáno použití rezervy na tuto obnovu)
  • zároveň podle výše uvedeného zákona  (§33 odst. 2 písmeno g) bod 3) je neplnění výše uvedené povinnosti správním deliktem  s možnou sankcí do 100 tis. Kč (při opakovaném možno zdvojnásobit ...)
  • nicméně v zákoně nebyla dafinována metodika, jak rezervu tvořit
  • až nyní nově vydanou vyhláškou dochází k upřesnění způsobu tvorby rezervy a to v §13, který je provázán na přílohu č. 18 dané vyhlášky (Plán financování obnovy vodovodů a kanalizací). Pokud správně chápeme metodiku propočtu, tak by se mělo vyjít z reprodukční ceny příslušného majetku (kanalizačního řadu, ČOV...) a ve vazbě na stanovené procento odvozené ze životnosti se zjistí hodnota prostředků finanční rezervy na jednotlivé roky. Zároveň se prostřednictvím faktur má dokládat skutečné čerpání ...

Pokud Výše uvedené správně chápeme, tak by se mělo jednat u vlastníků daného majetku o poměrně značné prostředky (problém spatřujeme zejména u malých obcí, které v posledních letec jednorázově vybudovaly kanalizaci a ČOV...) a obáváme se, že v řadě případů bude hodně obtížné tomuto dostát.

Moc prosíme - neobracejte se na nás se žádostí o vysvětlení, jak máte na to sehnat peníze, kde a zda máte deponovat finanční prostředky, co dělat když je daný majetek vložen do DSO (nebo-li právním vlastníkem je obec, "ekonomickým" ale daný DSO), jak to řešit s danou rezervou, pokud se majetek bude převádět na jiný subjekt (například vklad do VaK). Skutečně toto nejsou otázky pro nás - musíte se obrátit na lidi, kteří v této oblasti pracují (byť se budeme snažit tuto záležitost také komunikovat).

Z hlediska účetního se jen domníváme, že by se nemělo jednat o účtování rezervy do nákladů (neboť se může jednat i o obnovu prostřednictvím nových investic), za finančně účetní relevantní řešení považujeme zřízení peněžního fondu (tedy to by byla určitě záležitost k jednání zastupitelstva).

Opětovně opakujeme - jsme laiky - třeba jsem to chybně pochopili, nicméně potenciální finanční dopady považujeme za tak zásadní, že si o tom nedovolíme mlčet a na problém neupozornit. 

Zpět na domovskou stránku

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu