Dobrý den,
píši vám aktualitu k PAP. Sitauce je zatím taková, že nemohu najít zveřejněnou metodiku k PAP, která má navaznost na vyhlášku č. 383/2009 Sb. ve znění roku 2014.
6.1.2014 byl návrh metodiky k PAP od 2014 zaslán k připomínkám a nevíme, kdy bude metodika zveřejněna. Problém je v tom, že ve vyhlášce č. 383/2009 není vůbec vysvětlení, co je identifikátor zakázky a jak se počítá marže k 646, 647 a k 661.
8.1. 2014 bylo na stránkách MF zveřejněno, že tam, kde jsou kódy P2x se partneři vyplňovat nebudou, ale dodavatelé programů SW by jejich vyplnění dle vyhlášky měli požadovat, jenže oni žádní partneři konsolidačního celku jaksi nejsou, protože konsolidační celek není a konsolidovat se bude asi nejdříve za rok 2015 (došlo k posunu).
Já jsem teď v rozpacích, zda vám mám na dotazy k maržím a identifikátorům zakázky odpovídat dle návrhu metodiky, protože vůbec není jisté, jak bude v posledním znění vlastně vypadat. A zda to vůbec mohu dělat. Je mi to nepříjemné, ale asi budu muset do vyjítí metodiky tyto dotazy vracet, protože oficiálně zatím nic neexistuje. (Nebo jsme zatím nenašla?) a směrovat vás na kraje, zda nevědí k problému trochu více.
Kromě toho pořád zůstává problém, že se má výkaz PAP závazně vyplňovat podle metodiky, která závazná není. Kdybyste si totiž kamkoliv ve výkazu PAP nacvakali cokoliv, tak neporušíte závazný právní předpis a správně by vám to nikdo neměl vyčíst. Dokonce i křížové kontroly jsou dány jen metodikou, tj. nezávazně. Nejste povinni je provádět.
Mně ta situace s PAP již připadá zoufalá, a od letoška je ještě zoufalejší, dovolím si zde uvést kousek článku, co jsem k tomu napsala do Moderní obce:.
"Novela technické vyhlášky č. 383/2009 Sb. a Pomocný analytický přehled (dále „PAP“)
V roce 2014 je asi největším problémem u „technické vyhlášky“ vzájemná vazba vydaného předpisu na předpis, který dosud není schválený. Novela obsahuje požadavek na vyplnění výkazu Pomocného analytického přehledu ve vazbě na „Konsolidační vyhlášku“, která však nevyšla a konsolidace se posunula nejdříve na rok 2015. Neuplynul „ani“ týden od vydání vyhlášky a MF vyvěsilo na stránkách sdělení:“… Ministerstvo financí informuje, že v rámci Přílohy č. 2a technické vyhlášky o účetních záznamech (výkaz PAP) s účinností od 1. 1. 2014 nejsou dotčené účetní jednotky předávající výkaz PAP povinny sledovat a vykazovat nově požadované partnery pro účely sestavování konsolidovaných účetních výkazů za Českou republiku a za dílčí konsolidační celky státu, které jsou označené symbolem P20, P21, P22 a P24.
Skutečnost je taková, že podstatnou část novelizovaných částí výkazu není čím naplnit. Na dotazy krajů, zda MF bude měnit přílohu vyhlášky, bylo odpovězeno, že ne, že jsou všechny části výkazu platné, jen nejsou stanoveny termíny pro předávání „nevyplnitelných“ částí výkazů do CSÚIS. Obce si je však dobrovolně vyplňovat mohou. Výsledkem tohoto zmatku je, že obce si mohou dotčené části výkazu vyplnit (není však uvedeno jak a čím), ale vyplněné i nevyplněné si mají schovat a nikam je nepředávat. Jedná se o zjevně zmatečnou snahu neoficiálně napravit nedostatky plynoucí z nedotažení legislativního procesu.
Co je však horší, novela „technické vyhlášky“ vyžaduje vyplnění dost pracných a nákladných informací, které dostupné jsou. Jedna z nich se týká uvádění % marží ke každému prodeji dlouhodobého majetku. Tato informace je však důležitá jen pro konsolidaci (zjednodušeně cílem zjišťování je vyloučení realizovaného zisku uvnitř konsolidovaného celku). Bez konsolidace je to zcela zbytečná práce. Na otázku na MF, zda se má výpočet marží provádět, i když se konsolidovat za rok 2014 nebude, bylo odpovězeno, že ano, má se provádět. Protože to předpis vyžaduje, tak budou všechny dotčené obce a příspěvkové organizace toto dělat, i když je všem jasné, že je to zcela zbytečné, že tuto informaci nelze nijak zužitkovat?
Další takovou informací, jejíž přínos je zatím utajen, je uvádění identifikátoru zakázky z Věstníku veřejných zakázek nebo e-tržišt k poskytnutým zálohám. Koncepčně odhadujeme, že asi byl záměr kontroly vazeb výše zakázky na skutečnou realizaci přes výkaz PAP, ale zrušením vazeb na konsolidační vyhlášku vypadl účet závazků z obchodního styku a zůstal požadavek jen na evidenci u záloh (nově P10). Takové neúplné značení bez souvislostí je opět informací cela zbytečnou, dokonce až zavádějící, a samozřejmě také pracnou a nákladnou. " Konec citace článku.
Na závěr: Omlouvám se za alibistický přístup k odpovědím na PAP, ale upřímně se přiznávám, že nevím, co si mohu dovolit odpovídat.
P.S. Naposledy jsem marně hledala metodiku k PAP 2014 2.2.2014 - pokud někde zveřejněna je, tak lituji, že jsem vás tímto obtěžovala.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková