Přeji dobrý den,
pokusil bych se provést krátkou rekapitulaci toho, co se nyní na nás chystá - přitom bohužel nemám úplně nejlepší zprávy.
1. Asi již víte, že se připravuje nový projekt konsolidace a to s účinností od 1. 1. 2014. Původně měla být vyhláška vydána do konce září, nicméně z nějakého (neznámého) důvodu vyhláška stále nevychází, byť MF neustále avizuje, že projekt bude od 2014 realizován. Nyní si shrňme, jaké by rozjetí tohoto projektu mělo dopady na příspěvkové organizace:
- ve vyhlášce je navržen koncept, že veškeré příspěvkové organizace budou podrobeny konsolidaci (což je změna proti úplně původnímu konceptu někdy ze 2010) - ve vazbě na znění zákona o účetnictví by to znamenalo konec možnosti účtování ve zjednodušeném rozsahu (dopady známé - zejména otázka podrozvahy, opravných položek k pohledávkám ...)
- pokud se budeme zabývat následně přímými dopady projektu konsolidace z hlediska vykazování, tak se nám PO rozdělí do dvou skupin - ty které nesestavují PAP (a hranice by měly být shodné) - u nich se v zásadě nic nebude měnit, a ty které PAP sestavují - zde se zejména velice silně zvýší rozsah vyplňování IČ k jednotlivým transakcím, které by byly uskutečněny v rámci konsolidačního celku.
V okamžiku, kdy daná vyhláška skutečně vyjde (a s ní upravená 383/2009 Sb.), tak vás o tom budeme informovat.
2. Novela prováděcí vyhlášky 410/2009 Sb. - v pátek minulý týden došlo k ukončení termínu pro zasílání připomínek v rámci vnějšího připomínkového řízení. Takže pokud to vezmu z hlediska možných termínů, je nutno počítat, že novela vyjde až v době "vánoc". Věcně nepřináší nějaké klíčové změny, nicméně došlo k ne úplně bezvýznamnému zásahu do struktury používaných účtů - takže nemůžeme to určitě brát na úplně lehkou váhu.
3. Z hlediska již přijaté legislativy připomínáme také již v roce 2012 vydaný kontrolní řád účinný od 1. 1. 2014. Byť zde vnímám určitou neprovázanost se současným zákonem o finanční kontrole, je nutno počítat s tím, že kontroly, které u vás budou prováděny (kontrola zřizovatele ...) budou z hlediska formy uskutečňovány právě podle kontrolního řádu. Potom by bylo vhodné, abyste alespoň rámcově znali svá práva a povinnosti. Užitečné materiály k tomu najdete na následujcím odkazu:
http://www.mvcr.cz/odk2/
(jsou to ta dvě Metodická doporučení - č. 10)
4. Z hlediska DPH doporučuji nezapomenout na to, že od 1. 1. 2014 podáváte přiznání k DPH v elektronické podobě (tedy xml. formát datovými schránkami či odesláním prostřednictvím EPO formulářů na stránkách daňové správy). Protože se mne také ptáte na obrat a snižování hranice, tak k tomu následující - podle v současnosti přijaté a platné legislativy dojde ke snížení hranice obratu pro DPH od 1. 1. 2015 (tedy berme to tak, že změnou zákona na 99,9% nedojde k tomuto snížení dříve a na 97,5% toto snížení nebude odloženo ani nijak změněno)
Jinak ještě v dokumentech najdete dvě záležitosti:
a) jedno je vyjádření k možnosti inventarizace 401, 406, 408
b) druhé je k problematice dopadů nového občanského zákoníku od 1. 1. 2014 na užívací tituly k majetku (řešen jen jeden aspekt a to situace, kdy je rozdílný užívací titul ke stavbám a k pozemkům pod nimi).
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková