Podle novely zákona č. 250/2000 Sb. musí obce a DSO zveřejňovat návrh a schválený střednědobý výhled rozpočtu, návrh a schválený rozpočet, návrh a schválený závěrečný účet, schválená pravidla rozpočtového provizoria a schválená rozpočtová opatření. Zákon mj. říká, že dokumenty se zveřejňují na internetových stránkách. V rámci zpráv MF č. 2/2017 MF vyložilo, že internetovými stránkami se rozumí elektronická úřední deska. V této souvislosti se obrátil jeden pan kolega na MF s dotazem, přičemž odpověď MF nám s laskavostí poskytl, za což moc děkujeme a předáváme k využití i ostatním (pozn.: dotaz i odpověď byly zkráceny).
Dotaz
... Dále ještě prosím o vysvětlení, o jaké ustanovení zákona č. 250/2000 Sb. se opírají autoři citovaných zpráv MFČR při tvrzení, že zveřejnění na internetových stránkách = zveřejnění na elektronické úřední desce? Domnívám se, že zveřejnění na internetových stránkách lze pojmout „šířeji“, tj. nemusí být zveřejněno přímo na el. úřední desce, avšak kdekoliv na webu ÚSC (např. v sekci rozpočet, rozpočtová opatření…).
Odpověď
Souhlasíme s tvrzením, že pojem „internetové stránky“ je širší než pojem „(elektronická) úřední deska“. Spatřujeme však podstatný rozdíl mezi elektronickou a stacionární úřední deskou, a to v tom, že kapacita elektronické úřední desky je v zásadě neomezená. Tato skutečnost hraje podstatnou roli při zveřejňování požadovaných dokumentů, a to jak s ohledem na účel právní úpravy, tak s ohledem na snahu zabránit nadbytečné administrativní zátěži pro územní samosprávné celky. Pokud budou dokumenty zveřejněny na elektronické úřední desce, bude tím splněna povinnost zveřejnit úplné znění návrhů na internetových stránkách a nebude je tak třeba zveřejňovat na jiném místě internetových stránek nebo oznamovat na elektronické úřední desce, kde lze tyto dokumenty najít. V této souvislosti považujeme za nutné uvést, že zveřejnění na elektronické úřední desce nelze vykládat pouze tak, že dokument musí být umístěn přímo na záložce úřední desky.
Za podstatné považujeme to, že veřejnost se k požadovanému dokumentu dostane „přes“ elektronickou úřední desku jako oficiální místo určené k publikaci oznámení správního orgánu. To, že po kliknutí na odkaz zájemce požadovaný dokument (např. ve formě .pdf, .docx, …) nalezne např. v rubrice ekonomického odboru, je zcela na uvážení tvůrce internetových stránek.
Hezký zbytek dne,
s pozdravem
Mgr. Martina Schneebergerová
vrchní ministerský rada
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková