Jeden z krajů se obrátil na MF s dotazy, zda je možné schválit rozpočet PO na rok 2018 až v roce 2018 a zda opravdu není nutné schválit rozpočet PO pro rok 2017. Odpověď MF nám kraj s laskavostí poskytl, za což moc děkujeme a předáváme k využití ostatním. Po dotazu a odpovědi je v závěru připojen náš komentář.
Dotaz:
... Chceme se ujistit:
1) zda je možné schválit rozpočet příspěvkové organizace na rok 2018 až v průběhu roku 2018 ?
Protože v praxi je většina organizací odvislá na příjmech od svého zřizovatele a na příjmech ze státního rozpočtu. Rozpočet příspěvkové organizace na rok 2018, který bude schvalován v prosinci 2017, bude představovat formální rozpočet. Příspěvková organizace nemá od zřizovatele schválený příspěvek na provoz a hlavně nejsou rozepsány státní dotace (např. školy nemají stanoveny přímé vzdělávací náklady, sociální služby jsou rovněž financovány převážně ze státní dotace). Tento rozpočet bude velice odlišný od rozpočtu sestaveného a schvalovaného např. v dubnu 2018 se zapracováním všech těchto plánovaných výnosů a nákladů pro rok 2018.
2) Opravdu není nutné schválit rozpočet příspěvkové organizace pro rok 2017 ?
Když v přechodných ustanoveních je uvedeno, že pokud byl rozpočet nákladů a výnosů na rok 2017 nebo střednědobý výhled nákladů a výnosů na následující roky příspěvkové organizace územního samosprávného celku přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, musí být zveřejněn do 30 dnů ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
Odpověď MF:
1. Zákon č. 250/2000 Sb. stanoví, že rozpočet příspěvkové organizace je plán výnosů a nákladů na rozpočtový rok, který je shodný s rokem kalendářním. Zákon č. 250/2000 Sb. neupravuje pro příspěvkovou organizaci možnost hospodařit na základě rozpočtového provizoria, proto je třeba její rozpočet na následující rok schválit zřizovatelem (radou) do konce roku, a to po předběžném projednání výše příspěvku na provoz se zřizovatelem. Návrh rozpočtu bude zveřejněn jedním ze způsobů uvedených v zákoně č. 250/2000 Sb. 15 dnů před jeho projednáním v radě; tam, kde se rada nevolí, před jeho projednáním starostou. Návrh rozpočtu bude zveřejněn do schválení rozpočtu zřizovatelem (radou nebo starostou). Podle nové právní úpravy bude příspěvková organizace sestavovat rozpočet na rok 2018 a střednědobý rozpočtový výhled na roky 2019 a 2020, případně na více let.
2. Povinnost příspěvkové organizace sestavovat rozpočet vznikla ode dne nabytí účinnosti zákona č. 24/2017 Sb., kterým byl novelizován zákon č. 250/2000 Sb., tedy od 21. 2. 2017, proto bude příspěvková organizace sestavovat rozpočet podle § 28 zákona č. 250/2000 Sb. až na rok 2018. Ustanovení čl. XV Přechodná ustanovení zákona č. 24/2017 Sb. se vztahuje na subjekty, které měly ze zákona povinnost sestavovat rozpočet, což byl pouze zřizovatel příspěvkové organizace. Příspěvková organizace neměla zákonem stanovenou povinnost sestavovat rozpočet, proto jej bude poprvé sestavovat na rok 2018 a zveřejňovat jej dle § 28a zákona.
S pozdravem
JUDr. Adéla Heřmanová
vrchní ministerský rada
Náš komentář
1) Ono to není tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. Zákon č. 250/2000 Sb. neupravuje kromě rozpočtového provizoria PO ani změny rozpočtu PO. Měli bychom tedy analogicky dovodit, že se schválený rozpočet PO nesmí v průběhu roku měnit? Realizace rozpočtových změn bude ale podle našeho názoru téměř nutností. Celá řada PO nebude schopna do konce roku sestavit návrh rozpočtu, který by se později ukázal jako reálný, protože jsou závislé na dotacích ze státního rozpočtu (jak je popsáno v dotazu). Okolností, které budou vyžadovat změnu rozpočtu PO, bude samozřejmě v průběhu roku často více. Pokud tedy bude nutnost rozpočet PO sestavit a schválit do konce roku, o to větší pak bude nutnost rozpočet PO průběžně upravovat (rozpočet PO je opravdu také jen plán). Ale možnost upravovat rozpočet PO není v zákoně upravena (stejně jako provizorium). Tato problematika se bude muset ještě vyjasnit, protože pokud bychom byli v situaci, že PO nemůže hospodařit v rozpočtovém provozoriu a hlavně pokud by nebylo možné provádět změny rozpočtu PO v průběhu roku (podle okolností, které nastanou), byla by to opravdu hodně tristní situace.
2) Tady je odpověď jasná, rozpočet PO na rok 2017 nemusíme řešit.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková