Omlouvám se, že vás musím, vážené kolegyně a vážení kolegové, s tímto obtěžovat, ale nic jiného mi nezbývá.
Jedno město dalo dotaz na MF k §5 zákona č. 23/2017, a laskavě nám odpověď z MF poskytlo;cituji dotaz i odpověď:
Dotaz: V jakém rozsahu je nutno rozpočet ÚSC na rok 2017 zveřejnit, platí postup zveřejnění uvedený v § 5, odst. 3 zákona č. 23/2017 Sb.?
Odpověď z MF:
Ad 3: Podle § 5 odst. 3 zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, veřejná instituce s návrhem rozpočtu zveřejní i informace o schváleném rozpočtu na rozpočtový rok předcházejícího roku a informace o očekávaném nebo skutečném plnění rozpočtu.
Důvodová zpráva k tomuto ustanovení uvádí: „Navržené požadavky představují obecnou právní úpravu, je-li tudíž jiným právním předpisem stanoveno jinak, použije se tento. Obecná úprava nicméně představuje minimální standard požadovaný po všech veřejných institucích.“
Toto obecné ustanovení tak bylo promítnuto do zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, zákonem č. 24/2017 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti. Povinnosti ÚSC, jakož i povinnosti příspěvkové organizace zřízené ÚSC, tak vyplývají přímo ze zákona č. 250/2000 Sb. (lex specialis)
ÚSC má povinnost zveřejnit schválený střednědobý výhled rozpočtu a jeho návrh, schválený rozpočet a jeho návrh, schválená pravidla rozpočtového provizoria, schválené rozpočtové opatření a schválený závěrečný účet a jeho návrh.
Příspěvková organizace zřízená ÚSC má povinnost zveřejnit schválený střednědobý výhled rozpočtu a jeho návrh a schválený rozpočet a jeho návrh.
ÚSC ani příspěvkové organizaci zřízené ÚSC tak neplyne povinnost přímo z § 5 odst. 3 zákona č. 23/2017 Sb. zveřejňovat další dokumenty nazvané jako „informace o schváleném rozpočtu na rozpočtový rok předcházejícího roku, na který je předkládán návrh rozpočtu“ a „informace o očekávaném, nebo skutečném plnění rozpočtu na předcházející rok“.
Přeji hezký den
Miroslav Matej
A teď, co se děje. Ta odpověď jakoby v sobě obsahuje rozpor, na jednu stranu je text důvodové zprávy, že uvedení rozpočtu a skutečnosti k návrhu rozpočtu je "minimální standard", na druhou stranu, že zákon č. 250/2000 Sb. je "lex specialis", a ten toto nevyžaduje, tudíž není povinnost pro obce, a tím potažmo pro PO, rozpočty a skutečnosti z minulých let zveřejňovat. A navíc jako "lex specialis" 250/2000 Sb. nic k minimálním standardům, jak zveřejnit návrh rozpočtu, neuvádí, tedy speciálně problém neřeší a měl by nastoupit obecný předpis, ale to si pan Ing. Miroslav Matej Ph. D. , ředitel odboru 12 - Financování územních rozpočtů, nemyslí. Na první pohled to nevypadá na úplně správnou odpověď, ale je to výklad dost vysoce funkčně postaveného pracovníka MF, který nemáme odvahu opomíjet, a proto jej zmiňujeme jak na školení, tak v odpovědích. Někteří kolegové a některé kraje doporučují pro větší právní jistotu tento názor MF nezohledňovat a raději rozpočet za minulý rok a skutečnost za minulý rok v případě, že ještě nebyl rozpočet na rok 2017 schválen, do návrhu zapracovat. V současnosti dostáváme tedy námitky ze dvou stran - některé obce chtějí, ať o názoru MF nemluvíme, že asi není správný, jiné se ptají, proč jsme ho v odpovědích nezmiňovali - takže vám takto prezentujeme oba názory, což děláme hrozně neradi, ale nevíme jak jinak postupovat.
Doplnění:
přechodná ustanovení §34- že ty instituce, které nemusely zveřejňovat rozpočet, mají zveřejnit rozpočet a skutečnost předcházejícího roku až v roce 2019
Výklad:
Když pomineme hodně pravděpodobně nesprávný výklad, že § 5 odst. 3 se nevztahuje na ÚSC ani PO, tak v přechodném ustanovení čtu, že PO by měly zveřejnit informaci o schváleném rozpočtu předchozího roku poprvé v roce 2019. Takže vlastně s návrhem rozpočtu na rok 2020 (zveřejněný v roce 2019) by měly dát info o schváleném rozpočtu 2019 a o očekávaném plnění roku 2019.
Když připustíme něco jako (jen teorie) "rozpočtové provizorium PO", tak v tom případě by v roce 2019 byl zveřejněn návrh rozpočtu na rok 2019, to znamená, že s tímto návrhem by měl být zveřejněn schválený rozpočet 2018 a plnění rozpočtu 2018.
Z tohoto hodně nepřímo plyne, že první rozpočet, o kterém se v případě PO bavíme, je na rok 2018 (podpora pro argument, že PO rozpočty v roce 2017 nemají povinnost sestavovat a zřizovatelé schvalovat).
Důvodová zpráva nějak víc přechodné ustanovení nevysvětluje.
To je další diskuzní otázka, na kterou bychom potřebovali jasnou odpověď - zda musí PO zřizované obcí, krajem a DSO zveřejnit rozpočet a SVR na rok 2017 nebo až u rozpočtu na 2018 a u SVR na 2019 a 2020.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková