Ze SMO nám poskytli tuto odpověď z GFŘ (velmi děkujeme SMO, jejich dotaz je uveden níže pod odpovědí):
"Dobrý den, obecně je zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb (dále jen „ZoET“) koncipován takovým způsobem, že zcela vyjímá z evidenční povinnosti tržby územního samosprávného celku. Důvodem pro plošné vyloučení tržeb tohoto segmentu je, že podléhá státnímu dozoru dle jiného právního předpisu. Nicméně tržby územního samosprávného celku jsou dle § 12 odst. 1 písm. b) ZoET z evidence tržeb vyloučeny jednoznačně. Není třeba rozlišovat, zda se jedná o příjem, který je předmětem daně z příjmů či nikoliv.
Obchodní společnosti (i když jsou zřízeny USC) jako forma z povinnosti vyňaty nebudou, pokud nebudou vyloučeny z jiných důvodů. Způsobovalo by to nerovné postavení subjektů na trhu a zakládalo neodůvodněnou diskriminaci.
Při posouzení Vámi předloženého emailového dotazu vycházelo Generální finanční ředitelství výhradně z údajů uvedených ve Vašem dotazu, a to bez dalších konkrétních informací a souvislostí, které se k předmětné situaci vztahují. Upozorňujeme, že Generální finanční ředitelství neposkytuje závazný výklad a aplikaci právních předpisů. K tomuto je v individuálních případech oprávněný místně a věcně příslušný soud. Poskytnuté informace nenahrazují závazný právní výklad, závazné posouzení o určení evidované tržby či rozhodnutí v soudním řízení.
S pozdravem,
Ing. Jitka Lesáková
Generální finanční ředitelství
Metodická podpora evidence tržeb
E-mail: eet@fs.mfcr.cz
Web: http://e-trzby.cz
Dotaz ze SMO na GFŘ:
Od 1. 12. 2016 začne elektronické tržby evidovat první skupina podnikatelů (ubytovací a stravovací služby), další skupiny v roce 2017 a 2018. Podle § 12 odst. 1 písm. b) zákona č.112/2016 Sb. nejsou evidovanou tržbou tržby územního samosprávného celku a příspěvkové organizace. V § 3 odst. 1 písm. b) se píše, že subjektem evidence tržeb je poplatník daně z příjmů právnických osob. To by však znamenalo, že povinnost evidence tržeb, by se týkala i obcí za zdanitelné příjmy (např. plateb nájemného, náhrad za útulek, kopírovacích služeb, parkovného atp.), ale neměla by se týkat příjmů, které nejsou předmětem daně z příjmů ÚSC, jako jsou například správní a místní poplatky, pokuty apod. Vzhledem k tomu, že obce nejsou podnikatelskými subjekty (ale mohou mít ekonomickou činnost - hlavní a doplňkovou) a převažují u nich příjmy dle schválených zákonů, obce ani nepatří k těm subjektům, které by prováděly daňové úniky a proto by se ÚSC a jejich PO neměla EET týkat a mělo by se postupovat dle § 12 odst. 1 písm. b). Rovněž i samotné slovo „tržby“ není v zákoně zvoleno ve vztahu k samosprávám příliš vhodně. V současné době, kdy ještě není zpracována metodika, navštěvují obce, školy a další zařízení zřizovaná obcemi, prodejci, kteří jim nabízejí „spolehlivý pokladní systém“ a tvrdí, že obce povinnost evidovat tržby mají. Z tohoto důvodu bych Vás ráda požádala o vaše stanovisko, zda jsou příjmy/tržby ÚSC a jejich PO vyloučené z EET jako celek a v případě, že tomu tak není, jaké příjmy/tržby budou muset ÚSC a jejich PO evidovat.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková